Produktlancering sikret med midlertidig ledelse

På blot tre måneder blev en kritisk produktlancering vendt til en bedre strategi, med et bedre produkt

Læs hvordan INWIDO fik forløst det fulde innovationspotentiale med interim management

“Døre- og vinduesbranchen er svær at gøre sexet. Derfor blev det en del af vores strategi at tilføje nye smarte produkter, for at gøre os mere synlige, innovative og inddrage kunderne,” siger Mona Sloth Nielsen, Director of Sales & Marketing i Inwido Denmark.

Derfor var gode råd dyre, da hendes nyansatte forretningsudviklingschef skiftede job, kun 3 måneder før lanceringen af en ny banebrydende smart-persienne for INWINDO. Mona Sloth Nielsen havde ikke benyttet sig af interim management før, og hun vidste derfor ikke, hvad hun skulle forvente af processen:

“Jeg havde ikke så meget at tabe. Enten leverede de en god kandidat, og ellers måtte jeg fortsætte min jagt efter en kandidat med en traditionel søgeproces.”

“Jeg havde ikke så meget at tabe. Enten leverede de en god kandidat, og ellers måtte jeg fortsætte min jagt efter en kandidat med en traditionel søgeproces.”

Manglede digitale kompetencer

Med over 35 subbrands er INWIDO en kæmpe kompetencebank, når det kommer til udvikling og produktion af vinduer og døre. Men Mona Sloth Nielsen havde sin sag for, da hun skulle finde en teknisk digital forretningsudviklingschef:

“Vi har kun folk ansat, som har kompetencer indenfor vinduer, lister og så videre. Så vi havde ikke kompetencerne i organisationen, for det er ikke noget, vi har arbejdet med før. Og jeg havde svært ved at finde nogen selv, da jeg simpelthen ikke vidste, hvad jeg skulle spørge en kandidat om,” siger hun og fortsætter: “På anbefaling kontaktede jeg Christian fra Nextt Management. Og han vidste lige præcis, hvilke problemer jeg stod med.”

Christian aktiverede hurtigt det prækvalificerede ledernetværk i Nextt Management, og snart begyndte interim kandidaterne at melde deres interesse for opgaven i INWIDO.

Skabte et bedre produkt

Det tog ikke lang tid, før Mona blev præsenteret for tre kvalificerede kandidater. Og da hun havde valgt sin kandidat, gik han allerede på anden dag ind og tog føring på opgaven:

“Vores interim manager kom ind over hele go-to-market planen med hjemmeside, lancering, app og programmeringsmuligheder. Og han har faktisk pillet det hele fra hinanden,” siger hun, og understreger, hvorfor det var godt: “Vi havde brugt en masse rådgivere til de tekniske løsninger, men det hang ikke sammen, og det var ikke god rådgivning.“

I sidste ende føler Mona, at det er et bedre produkt, der bliver lanceret til juli:

“Vi lancerer om få uger, og vi ved, at det fungerer. Og jeg er stolt af produktet.”

En opskrift på succes

Selvom det var en kritisk situation, Mona Sloth Nielsen stod i, blev opgaven ikke kun løst – INWIDO fik også et bedre og mere eksklusivt produkt ud af tilknytningen af en interim manager. Det tilskriver hun måden, interim manageren arbejder på:

“Det fede ved interim managers er, at de ikke skal være politisk korrekte eller passe nogle interesser. De bliver kun målt på resultater, så det er dem, de kæmper for.”

Hun er imponeret over, at interim managers kan indgå så hurtigt som brandslukkere og udviklere i virksomheder:

“De er af en bestemt støbning, de her interim managers. De har et stort behov for at prøve nogle ting af, og bruge nogle kræfter. Og det er altså det, der gør det godt.”

“Det fede ved interim managers er, at de ikke skal være politisk korrekte eller passe nogle interesser. De bliver kun målt på resultater, så det er dem, de kæmper for.”