To store integrationsprojekter af nye medarbejdere krævede erfarne HR-kompetencer
Interim manager styrker integration af nye medarbejdere i international koncern
To store integrationsprojekter af nye medarbejdere krævede erfarne interim HR-kompetencer. Men med en anden vægtning af kernekompetencer, end Pia Metzlaff troede, hun havde brug for
Koncernen Circle K havde en udfordring. De stod midt i en rebranding af de tidligere servicestationer fra STATOIL, og havde samtidig købt Shell Danmark og en række stationer i Irland. Det betød, at over 1.100 medarbejdere skulle integreres i den nye globale koncern.
Midt i denne integration stod Director of Organizational Design and Effiency, Pia Metzlaff med ansvar for medarbejderorganisationen i de tidligere Shell-stationer, samt de nye stationer i Irland.
“Nextt var meget imødekommende og forstående i forhold til de krav og behov, jeg havde. Jeg har nok været lidt krævende, for da jeg først henvendte mig, skulle vi helst have haft en kandidat i går.”
Forståelse for situationen
Integrationen af de nye medarbejdere var omfattende opgaver, som både krævede erfaring og ekspertise. Pia Metzlaff kontaktede Nextt Management, for at få kompetent hjælp til sine mange HR-opgaver.
“Jeg tror, det var altafgørende, at de fangede, at jeg ret hurtigt havde brug for en kandidat. Og de var meget fleksible i forhold til at løse aftalen, da jeg skal have mange processer godkendt internt, og det går ikke altid så hurtigt.”
Pia Metzlaff havde fået anbefalet Nextt Management af kolleger, som mente, at Nextt tilbød effektiv service til en meget fair pris.
Indsigt skabte tillid
Selv om det var vigtigt, at Nextt hurtigt fandt den rette kandidat, oplevede Pia hverken slækkelse i service eller den nødvendige indsigt i processen:
“De var meget serviceorienterede, og spurgte ind til, hvad jeg ville, og hvad jeg havde behov for i kandidaterne. Og så var de søde til at forklare processen løbende, så jeg kunne komme med indspil og forklare, hvad jeg havde behov for.”
Respekt for processen skabte både tillid og bedre indsigt i, hvilke kompetencer Pia i virkeligheden havde brug for til at løfte opgaven.
En afklarende proces
Nextt Management præsenterede Pia Metzlaff for to kompetente kandidater med meget forskellige styrker. Pia havde både efterspurgt overordnet forståelse for opgaven og praktisk hands-on erfaring. Gennem interviews med kandidaterne blev det klart for Pia, at det var vigtigst med den praktiske hands-on erfaring. Og den praktisk-orienterede kandidat hun valgte, fik hurtigt skabt resultater:
“Kandidaten formåede at gå ind og løfte alle de administrative opgaver, som jeg havde svært ved at bruge min tid på, når jeg skulle drive to store projekter på én gang,” siger hun.
Et kvalificeret kompetenceløft
Pia Metzlaffs igangværende opgaveportefølje er dermed blevet mindre, og hun har derfor tid og overskud til at fokusere på sine kerneopgaver. Men interim manageren fik sikret, at der samtidig ikke blev slækket på kvaliteten af det praktiske arbejde:
“Konsekvensen ved ikke at have fundet en interim manager havde været, at vi måtte finde nogle interne kandidater, og dermed mindre kvalificeret arbejdskraft, til at lave integrationen af de nye medarbejdere. Det havde ikke været ønskværdigt for nogen.”
Pia Metzlaff vil derfor gerne bruge Nextt Management igen, og hun mener, at interim er en oplagt mulighed, hvis man skal bruge et midlertidigt kompetenceløft i organisationen.
“Konsekvensen ved ikke at have fundet en interim manager havde været, at vi måtte finde nogle interne kandidater, og noget mindre kvalificeret arbejdskraft, til at lave integrationen af de nye medarbejdere. Det havde ikke været ønskværdigt for nogen.”