Interim Finance Manager Nordic klar på få dage

Vores oplevelse med interim har været så god, at vi allerede nu gentager successen. I Benelux har vi også brug for en CFO her og nu.

Kunde: International koncern med 5.000 medarbejdere (ønsker anonymitet)
STILLING: INTERIM FINANCE MANAGER NORDIC
OPGAVE: HURTIG TILTRÆDELSE OG SIKRE VÆRDI FRA DAG 1
VARIGHED: 4 MÅNEDER

Udfordringen

Vores Finance Manager Nordic sagde op – lige til påske. Vi havde derfor brug for hurtigt at finde en dygtig finansdirektør for at sikre et overlap og en god overlevering. Men hvad gør man? Når kalenderen viser påske. Når der er mange helligedage forude. Når man har travlt og brug for en finansdirektør asap.

Vi tænkte straks interim. Der var ikke tid til en traditionel rekruttering, som ofte varer måneder. Jeg googlede, og Nextt Management dukkede op. Fluks kontaktede jeg mit netværk for at samle erfaringer med dem – og snart havde jeg Christian og Jesper fra Nextt i fuld sving. Op til påske og i påsken”, siger den ansvarlige Manager for North West Europe.

Resultater

Inden for meget kort tid fik vi præsenteret to stærke kandidater til posten som Finance Manager Nordic. Vi valgte den kandidat, hvor kompetencer, personlighed og kemi passede allerbedst ind i organisationen.

Afdelingens to faste medarbejdere havde en samlet anciennitet på 60 år, så vi havde brug for en voksen m/k, der kunne træde ind i afdelingen og blive en del af et sammentømret team. En person, der forstod at få et godt samspil med mangeårige medarbejdere, der havde faste procedurer og rutiner, og som kunne rykke ved disse.

I løbet af kun 10 dage startede vores interim op, så der var tid til overlevering. Hurtigt smeltede han ind i det eksisterende team og i den nordiske organisation, og vi oplevede, at medarbejderne tog godt imod kandidaten og var generelt velvilligt indstillet til hele interim-løsningen.

”Den succesfulde start for vores interim-CFO hænger nok også sammen med, at vi fra ledelsens side har gjort meget ud af at fortælle, hvorfor vi gør, som vi gør. Hvorfor går vi interim-vejen? Det har uden tvivl hjulpet med en smidig on-boarding. En ledelse bør altid hjælpe på vej og bakke tydeligt op om beslutningen. Både i handlinger og ord”, tilføjes det.

Try & Hire

Den nye interim-CFO er ved aftalens udløb blevet tilbudt en permanent stilling som Finance Manager Nordic. Vi havde i starten talt med Nextt om muligheden for fastansættelse. En option, ikke en pligt. Men kandidaten passede så godt ind, at det endte med en fastansættelse.

Det er perfekt med Try & Hire – for begge parter. Vi ved, hvad vi får – og medarbejderen ved, hvad han/hun går ind til.

Nextt Management har været meget nemme og fleksible at arbejde med. Vores sag har været i deres trygge hænder. De har været lydhøre, forstående og skabt en aftale, der tilgodeså vores behov, ønsker og krav. Og så fandt de den helt rigtige kandidat til os.

Interim igen

Vores oplevelse med interim har været så god, at vi allerede nu gentager successen. I Benelux har vi også brug for en CFO her og nu. Skulle det – mod forventning – ikke være det 100% rigtige match, kan vi parallelt finde en kandidat via traditionel rekruttering.

Et godt råd

”Interim er særligt oplagt til finansposter som fx CFO. Her hersker der ofte en ånd af ’sådan har vi altid gjort’. Det er godt med friske øjne udefra, der kan ryste posen, optimere og gennemføre nye tiltag. Til det arbejde har interim-lederen brug for et mandat til at træffe beslutninger og gennemføre optimeringer. I min erfaring får man mest ud af interim-kandidaten, hvis man giver god plads og manøvrerum til at udfylde rollen 100%”.

Om virksomheden

Virksomheden er en international koncern med 5.000 medarbejdere inden for selvklæbende produkter til hjemmet, kontoret og industrien – blandt andet bilbranchen og byggebranchen. De ca. 7.000 produktvarianter sælges i mere end 100 forskellige lande.