Interim CFO til dansk producent på det globale marked

En vigtig del af jobbet var compliance i forhold til de børsretlige regler i USA. Med et amerikansk, børsnoteret moderselskab gælder der en lang række regler for bl.a. rapportering, tidsfrister og corporate governance

KUNDE: BLÜCHER
STILLING: INTERIM CFO
OPGAVE: VARETAGE CFO OG CONTROLLING-OPGAVER INKL. LEDELSE, UDVIKLING AF CFO-FUNKTIONEN SAMT COMPLIANCE OG RAPPORTERING TIL BØRSNOTERET MODERSELSKAB I USA.
VARIGHED: 6 MÅNEDER

Udgangspunktet

CFO’en fra BLÜCHER havde valgt at søge nye udfordringer uden for organisationen. BLÜCHER ønskede ikke at forcere processen med at finde en ny CFO, men havde samtidig brug for en kompetent CFO-profil, der kunne lede afdelingen, varetage rapportering til de amerikanske ejere og fortsætte udviklingen af finansfunktionen, indtil der blev fundet en permanent løsning.

BLÜCHER rakte ud til Nextt Management for at få hjælp til denne opgave.

”Vi havde en god dialog med Christian fra Nextt, og kombineret med en uddybende beskrivelse af jobbet og kravene kunne Nextt bringe nogle interessante kandidater i spil”, siger Henrik Ladefoged, CEO hos BLÜCHER.

Starten

For Kasper Rasmussen var opgaven klar. BLÜCHER havde brug for en stærk finansprofil, der kunne sætte retning og træffe beslutninger. En CFO, der kunne komplementere og styrke direktionen med økonomisk viden og en stor finansiel værktøjskasse.

”En vigtig del af jobbet var compliance i forhold til de børsretlige regler i USA. Med et amerikansk, børsnoteret moderselskab gælder der en lang række regler for bl.a. rapportering, tidsfrister og corporate governance”, siger Kasper Rasmussen.

Relationer og forventninger

Et virkelig godt match. For Henrik som CEO og Kasper som interim CFO var man enige om, at der var et rigtig godt match mellem virksomheden, opgaverne og ansvaret på den ene side og interim manageren på den anden side. Hurtigt fik man afstemt forventninger og talt sig igennem værdier og alle væsentligheder i jagten på de bedste resultater og en god proces for den interim-periode, hvor Kasper skulle fungere som CFO.

”Vi var enige om åbenhed og ærlighed i alt, hvad vi gjorde og sagde. Dette sammen med en gensidig faglig og personlig respekt for hinanden smittede positivt af på resultaterne. Kasper har opfyldt rollen til fulde og samtidig været en god sparringspartner i det daglige arbejde.  Virksomheden fik en kompetent CFO – og medarbejderne en dygtig leder. Udover de daglige opgaver fik Kasper sammen med teamet også implementeret en række proces- og rapporteringsværktøjer, som vi havde på ønskelisten”, tilføjer Henrik Ladefoged.

Børsnoteret bagland

Med det at være en del af en børsnoteret, amerikansk koncern følger der nogle processer og rapporteringsregler, som er lidt mere omfattende end i et ikke-børsnoteret selskab

”Som interim vil jeg altid gerne gøre en forskel. Sætte mit aftryk og få tingene til at rykke sig. For mig er en interim-stilling ligesom en fastansat position, og jeg tager det samme ejerskab som de fastansatte medarbejdere og ledelsen. Mit 100% fokus og ansvar er på medarbejderne og den virksomhed, jeg skal løse en defineret opgave for, og jeg gør mit allerbedste for at komme succesfuldt i mål inden for den aftalte periode,” tilføjer Kasper Rasmussen.

Om BLÜCHER

BLÜCHER blev grundlagt i 1965 af den danske blikkenslager Johannes Blücher Skibild, som producerede afløbsløsninger i rustfri stål til det skandinaviske boligmarked. I dag udvikler, producerer og sælger BLÜCHER afvandings- og afløbsprodukter og løsninger – rør, fittings, gulvafløb, render, tagafløb, marineafløb og gennemføringer – til industrier som offshore, marine, føde- og drikkevarer, pharma, bolig, hospitaler, hoteller mm. BLÜCHER har ca. 400 ansatte og er en del af den amerikanske koncern Watts Water Technologies, der er noteret på børsen i New York.

En interim-leder kan være et godt valg, hvis virksomheden akut har brug for en dygtig, erfaren leder, der kan skabe resultater med det samme. Tag fat i os på tlf. 43 33 27 80. Vi har 4.500 interim-ledere knyttet til Nextt Management.