Det startede med en krise
Opgaven for interim lederen har ændret sig i de seneste 20 år. Oprindeligt gjaldt det om at håndtere en krise eller turn-around, mens det i dag primært handler om gap management og strategiske projekter.
I 2004 var det ofte en ’jorden brænder under os’-opgave, der lå på arbejdsbordet, når interim lederen startede i jobbet. For hele 80% af alle opgaverne handlede det dengang om kriser eller turn-arounds.
I dag er billedet nærmest vendt på hovedet. Nu udgør kriser og turn-arounds kun 20-25% af alle interim-stillinger, mens 75-80% af opgaverne handler om at få udfyldt en ledelsespost (gap management) eller at få den helt rigtige og erfarne ressource med ombord til at varetage et strategisk projekt f.eks. en transformation eller implementering af nyt system.
De får nøglerne
Mandatet, der gives til interim lederen, er dermed også blevet meget større og bredere. Interim lederen kan i dag række længere og videre ud i organisationen og får også ofte nøglen og adgangen til at træffe og gennemføre større beslutninger.
Denne udvikling viser, at behovet for interim ledelse er blevet mere proaktivt end reaktivt. I stedet for blot at slukke brande fokuserer dagens interim ledere på at sikre kontinuitet og drive væsentlige strategiske initiativer. Dermed er interim lederen blevet en central del af virksomhedens vækst, udvikling og forandring.
”Vi oplever, at markedet og kunderne har åbnet sig og i langt højere grad tænker interim lederen ind i hjertet af virksomheden. Ind i kernen. Ja, de er en midlertidig ressource – men det er der så meget at vinde på. De bringer friske perspektiver, specialiseret erfaring og en ’can-do’-mentalitet med et stort ’drive’ og fokus på at løse den stillede opgave sammen med organisationen. På en måde, der gør, at organisationen kommer i mål til aftalt tid og er selvkørende bagefter”, siger Christian Hvashøj Schaarup.
Følg Nextt Management på Linkedin og hold dig opdateret med nye spændende interim opgaver og indsigter fra markedet